Tuesday, February 26, 2013

MANTI


Merhabalar uzuuuunnn aralar veriyorum biliyorum. sürekli aklımdan geçiyor blogum ama vakit bulup yazamıyorum. hadi bir kez daha yine yeni yeniden bismillah diyeyim. Kimbilir belki daha çok yazabilirim. Mantı sevmeyen var mıdır acaba? bana yoktur gibi geliyor. Marketlerde hazır satılanlar da zaman zaman kurtarıcı ve nefis körletici olsalar da açıkçası el açmasının verdiği tadı vermiyor bana. Vaktim olduğunda zaman zaman yapmaktan da keyif alıyorum. Tamam itiraf ediyorum yapmaktan değil ama çocuklarımın nasıl iştahla yediklerini görüp mutlaka sonunda da iltifatlarla aldığım öpücükleri seviyorum. Akıllarında annelerinin onlar için yaptıkları kalsın istiyorum. Çocukluk anılarımın en güzel kısımları sofralar ve yemeklerle ilgili olanlar galiba :) ben de aynısını çocuklarıma vermek istiyorum. Biz 5 kişilik bir aileyiz o nedenle ben 2 pazı dan (her bir açılacak hamura pazı ya da pezi derler bizim oralarda) ben 1 pezi için miktarı vereceğim. aynı oranda çoğaltarak 2-3 veya daha fazla yapılabilir. Hamuru çok güzel tutuyor. hemen de kurumuyor.
Malzemeler:
2 su bardağı un
1 yumurta
1 tatlı kaşığı tuz
Yarım bardak ılık su (unun tipine göre biraz daha fazla kullanılabilir)

İç malzemesi:
300 gr. kıyma
1 adet orta boy kurusoğan
tuz, karabiber

ayrıca üzerine dökmek için yoğurt4sarımsak ve salçalı sos
Yapılışı:
Hamuru yoğuracağımız kabın içerisine önce unu koyup ortasını açıp yumurtayı kırıyor, kenarlarına tuzu döküyoruz. Yumurtayı biraz un alarak ve  sudan azar azar dökerek hamuru yoğurmaya başlıyoruz.  Yarım bardak yeterli değil gibi görünürse çok az daha eklenebilir. Mantı hamuru sert bir hamur olacağı için çok su eklemiyoruz. iyice yoğurmak gerekiyor ki güzel açılsın. Bu arada bir tabakta kıyma ve çok ince doğranmış soğanı tuz ve karabiberle karıştırıyoruz ve elimizle bir güzel birbirine yediriyoruz. Soğanı ben rondoda çekmeyi tavsiye etmiyorum sulanıyor ama ince doğrayamıyorsanız rondodan biraz geçirip bir ince süzeğe koyup suyunu süzdürmek iyi olur. Hamuru açabildiğimiz kadar açıp karelere kesiyoruz ve kıymalı iç koyup köşelerinden tutarak ortada birleştiriyoruz.

 Ben hamuru açtıktan sonra keserken çok küçük kesmiyorum. Açıkçası ağzıma biraz etli kısmından gelsin istiyorum. Her bir karenin içerisine ben yaklaşık nohut büyüklüğünde iç koyuyorum. kapattığımız mantıları un serpilmiş bir tepsiye koyuyoruz. kapatma işlemi bitmesine yakın büyükçe bir tencereye su koyup kaynatıyoruz. içerisine 1 tatlı kaşığı tuz ve biraz sıvıyağ koyuyoruz. Kaynayan suya mantıları bırakıyoruz. Pişene kadar- ki yaklaşık 10 -12 dk. pişecektir.-  bir iki sefer karıştırıyoruz. Mantıların piştiğini suyun üzerine çıktıklarında anlayabiliriz. Bir de hamur şeffaflaşmaya başlıyor :))) Bir kevgir yardımı ile (rahmetli annem melles derdi kevgire arapça melles demek) mantıları tabaklara alıyoruz. azıcık suyundan da konsa güzel oluyor sanki. Üzerine sarımsaklı yoğurt gezdiriyoruz ve 1 kaşık tereyağını eritip içine 2 yemek kaşığı sıvıyağ koyuyor ve 1 tatlı kaşığı salça ekliyoruz. azıcık birlikte çevirip içine mantının suyundan 2-3 yemek kaşığı koyarak salçalı bir sos yapıyoruz. en üste bu sosu gezdiriyor ve nane, sumak, pul biber serperek servis yapıyor ve tüm iltifatları topluyoruz. Tüm zahmetlere değer. Kuzucuklardan alınan sevgi :) Daha ne olsun

No comments: